Möt personerna på Boneo — Viktoria Popova, vår UX/UI-designer
16 februari, 2024
Hur kan en vecka som UX/UI-designer på Boneo se ut och vilka big no-no’s ska man undvika när det kommer till gränssnitt och användarupplevelser online? Lär känna Viktoria Popova, vår UX/UI-designer, nedan.
Hur hade du förklarat ditt jobb för ett barn?
En UX/UI-designer är lite som en person som planerar och skapar hur tex ett legohus, ser ut och hur det är att använda. UX handlar om att göra legohuset enkelt och roligt att leka med, UI handlar om att göra det snyggt och tilltalande. En UX/UI-Designer är som en kreativ arkitekt och konstnär som ser till att legohuset är både användarvänlig och fint att titta på.
Vad är det roligaste och mest utmanande i din roll?
Det roligaste med mitt jobb är att få sitta och pixelpusha gränssnittdesign i Figma och därefter se det komma till liv på vår webb, app och andra produkter. Jag älskar också att jobba nära mina härliga kollegor och våra duktiga utvecklare. Det som är utmanande i min roll är att inte grotta ner sig för mycket i en specifik sak eller segla iväg och utforska mängder med olika alternativ allt för mycket.
Vilka big no-no’s har du när det kommer till ux?
Saker som tar lång tid att ladda, förvirrande UX-copy på knappar eller komplicerade köpflöden i flera steg som gör att användaren tappar tålamodet och lämnar sidan. En bra produkt ska vara utformad så enkelt som möjligt så användaren hinner förstå på några få sekunder vad som förväntas av hen. Inte tvärtom.
Vilka 3 saker livar upp en seg jobbdag enligt dig?
En kopp kaffe, bra musik och självklart en pokebowl.
Hur kommer det sig att du valde att bli UX/UI-Designer?
Eftersom jag är en grafisk designer i grunden och har alltid haft ett intresse för hur människor interagerar i den digitala världen blev det ett naturligt steg i min karriär att utbilda mig inom interaktionsdesign. Det gjorde att jag kunde kombinera min kompetens inom grafisk design och bli UX/UI-Designer.