Annons

Trend & Design

Lulu Carter: Fem strategier för ett bättre år

Det är ett helt nytt utgångsläge. Det är inte bara nytt år, utan även nytt decennium. Ta därför tillfället i akt och gör den där rensningen du länge tänkt på, men aldrig riktigt kommer igång med. Lulu Carter guidar dig till ett organiserat hem utan 'rassel'

Text nedan av: Lulu Carter

Nytt år - ny start, men med långsiktighet

Det är Januari månad 2020 och ännu mer än förr om åren har hela jag vibrerat av längtat efter att få det rensat och röjt i mitt hem. Jag blir ju mer eller mindre så här varje år när granen väl åkt ut, men det är starkare i år för det känns så viktigt och vackert att vi går in i ett nytt decennium. Rensa i röran till röran är upplöst och icke längre finnes.

Hur mycket rassel har du hemma?

På engelska finns ordet "clutter". Jag älskar det ordet. Jag översatte det för många år sedan till rassel. Vad är då rassel? Jo, ni vet allt det där som stör ögat därför att det inte fyller någon funktion, och inte heller är vackert. Ett plastlock, en skrynklig post-itlapp, gammalt lypsyl, häftstift, några öppnade kuvert, några oöppnade, gamla tidningar, trasig nyckelring, fult skohorn. Småsaker som inte hör hemma någonstans men som vi ändå inte kommer oss för att slänga för kanske: 

* om jag lagar..

* skruven kanske går till….

Det kan vara större saker också för all del men huvudsakligen drar vi på oss en massa smårassel. När vi inte står ut med att se eländet längre åker det ner i en låda tills lådan inte längre går att stänga utan skriker ut sin panikångest mot dig: Snälla rensa mig nu. 

Lär dig konsten att städa

Marie Kondo säger: "Det handlar faktiskt om att förändra ditt liv en gång för alla! Börja med att rensa ut och kassera alla saker som inte berör dig känslomässigt. Gå igenom varje rum och byrålåda. Känn hur du tar kontroll över ditt hem".

Jag gör visserligen det här en gång om året sedan många år i hela mitt hem, vilket gör att det inte är så tungt. Jag hinner inte samla på mig för mycket under bara ett år. Det är skönt. Väldigt vanligt är ju att rensningar sker i samband med flytt och då vill jag verkligen råda er att börja i tid. Så god tid som möjligt. 

Allra först - läs Marie Kondo's lilla bok "konsten att städa". Du läser den på en kväll eller två och det handlar om att rensa och organisera snarare än att städa. Sträckläs den. Du kan läsa den högt för din partner. Bestäm sedan ett datum då rensningen ska sättas igång. Och sedan ingen återvändo! Viktigast är att man verkligen blir klar. Självklart måste du äta och sova och gå till ditt arbete men däremellan fortsätter du till projektet är avklarat. Har du småbarn behöver du dessutom göra det lite lekfullt om du inte kan hitta en gullig barnvakt under några veckor. Låt farmor och morfar rycka in. 

Hitta 'Konsten att städa' här

3-sekundersregeln

Till alla er som har svårt för att skiljas från saker brukar jag tipsa om "3 sekunders-regeln"

- Håll föremålet eller plagget i din hand och tvekar du i mer än 3 sekunder ska det rensas bort.

För två veckor sedan rensade jag bort fem plastsäckar med kläder och jag saknar inget. Jag minns inte ens vad det var för plagg. Vad jag däremot vet är exakt vad jag har i min garderob nu. Var allt hänger och i vilken ordning. Jag behöver inte leta eller gräva i oorganiserade lådor.

Marie Kondos bok är underbar. Jag lovar att du kommer bli igångkickad rejält bara av att läsa den och sen är tillfredsställelsen av att rensa så himmelskt underbar att man näst intill blir religös. Jag började för 2 veckor sedan och jobbar i snitt 2 timmar per kväll. Nu är mitt kök tip-top. Varenda köksskåp och kökslåda är välorganiserat och det finns inga onödiga prylar, eller dubbelt upp av något. Mitt sovrum och mina garderober likaså. Det slutade med 5 plastsäckar fulla av kläder jag både sålde och skänkte. Nu hänger allt väl synligt och färgkoordinerat. Sommarkläderna har egna hyllor och lådor. 

Vid rensning brukar jag prata om de 5 "S:en". Vad man ska göra med allt det man rensat bort och det som sen ska behållas för den delen.

Skänka

Sälja.

Slänga,

Spara

Sortera. 

Skänk så mycket som möjligt och gör någon annan glad. Släng så lite som möjligt. Det är underbart om det återanvänds av någon annan. Sedan är det ju självklart att en hel del måste slängas. Viktigt att det slängs på rätt sätt såklart och det som ska sparas/ behållas ska ju självklart sorteras efter -var sak på sin plats-principen,  denna underbar gamla devis.

Ditt överskott = andras glädje

När jag gjorde köksskåpet så tömde jag det helt och hållet och tog bara tillbaka det jag brukar använda. Allt annat tog jag ut i trapphuset och satte upp en lapp om att det bara var att ta om det fanns intresse. Allt försvann nästan för det var grannar vars barn som skulle flytta hemifrån och min oanvända elvisp (eftersom jag hade två) tog min son med glädje.

Terence Conran, en av mina favoritpersoner när det kommer till inredning och design skriver också om detta i en av sina böcker att alla borde tömma sitt hem en gång om året, "ställ ut allt på stora presenningar framför huset eller på era innergården och ta sen tillbaka endast det ni använder och det ni tycker är vackert och älskar. Det andra har inte i ditt hem att göra. Punkt slut".

Förberedelse inför rensningen

Du behöver såklart kartonger och mycket plastsäckar. Dammsugare, bra sopskyffel, trasor och rengöringsmedel.

Struktur

Ta ett rum i taget. "Mal på" systematiskt och sluta inte förrän du är klar. Ett par timmar klarar jag, sen fortsätter jag nästa kväll. När man väl är igång är det så skönt att vara igång, och då har det absolut hänt att jag kört på hela nätter bara för att få det gjort.

Be om hjälp och en 'second opinion'

Be gärna någon om hjälp. Min dotter hjälpte mig med garderoben och det var jättebra för hon var benhård. Jag har svårare att själv avgöra vad jag behöver för kläder. Där behöver jag en second opinion. När det gäller prylar är det enklare för mig att själv ta beslut. 

Sista Januari kommer jag vara klar med varenda låda och varenda skåp. Då har jag gått igenom allt och rensat undan allt rassel så långt ögat kan se. Halleluja!! Jag är som en ny  människa och jag menar det verkligen. Det är faktiskt inte så tråkigt och jobbigt som vi lätt inbillar oss och belöningen är så stor. Just känslan över att ha tagit kontrollen över sitt hem som Marie skriver om ger utrymme för så mycket ny inspiration och glädje på så många plan.

Efter rensningen! Försök att hålla dig till principen: en in-en ut. Ska du köpa en ny ljusstake till hemmet, måste en annan ljusstake ställas undan. Jag tror du förstår tänket. 

Tänk på att en av de stora 2020-trenderna är att vi ska konsumera mindre. Amen! Känner Du Dig taggad? Vill Du få ett nytt enklare liv? Vad väntar Du på? Sätt Igång! 

Slutligen: Köp Marie Kondo's bok "konsten att städa" eller varför inte min bok  "Sinnliga Rum" som också är ett hett tips. Den har fler än ett kapitel i ämnet. Slut i förlag men går att hitta på nätet.

Nästa artikel: imorgon lördag 25 januari - mina tips på snygg förvaring. 

Minst

Störst

Billigast

Dyrast

Våra inspiratörer

Lulu Carter

Lulu Carter

Inredning

Alexander Erwik

Alexander Erwik

Trender & Design

Maria Celin

Maria Celin

Återbruk

Andreas Sabelhierta

Andreas Sabelhierta

Renovering

Annons