Svindlande marknad för vindsvåningar – Boneo har träffat Josefin Sjöström på Simon Crest!

24 november, 2020

Hon är bara 28 år men har redan omsatt över 700 miljoner och det bara i år. Det är svindlande summor men det är också något man kan säga om de bostäder som  den här mäklaren i fokus har förmedlat genom åren. Som grundare och ägare av Simon Crest har Josefin Sjöström vind i seglen med fullt sikte på att servera bostadsmarknadens bästa vindsvåningar. På många sätt är Simon Crest ett unikt mäklarföretag eftersom en merpart av bostäderna säljs med blotta ritningen som underlag. Några av bostäderna kan du bl.a. hitta till salu här på boneo. Affärsidéen är att göra om råvindar till bostäder och resultaten är högst eftertraktade på marknaden. För Josefins del betyder mäklaryrket något mycket mer än själva förmedlandet. Hon är nämligen med från start och vad gäller känsla för design är det praktiskt taget något hon fostrats in i. Boneos utsände träffade Josefin och försökte ta reda på vad som ligger bakom företagets framgång, vilka tips hon har till unga entreprenörer och sen lyckades vi ta reda på en och annan oanad talang som Josefin har (utöver den rent uppenbara talangen på bostadsmarknaden). Det visade sig handla om något som kräver både mod och skärpa. 


 

Fakta

Namn: Josefin Sjöström

Aktuell med: Grundare och ägare Simon Crest

Ålder: 28 år

Bor: I Stockholm

Motto: Gör inte saker för komplicerade och övertänkt inte, det löser sig!

Förebild i karriären: Petter Stordalen, men rent mäklarmässigt tar jag mycket inspiration från aktörer på den amerikanska marknaden

Älskar att göra på fritiden: Resor och skidåkning /resa till jordens alla hörn, både för sol och snö


 

Hej Josefin! Först måste vi ju prata om namnet på ditt företag. Simon Crest har en internationell touch, Finns det en Simon som namnet grundar sig på?

Det finns faktiskt ingen koppling till någon Simon. Det första varumärkesnamnet vi arbetade mot innan lansering var ”Crest” (som bland annat betyder topp) och passar väl in till ett mäklarvarumärke inriktat på vinds- och takvåningar. För att få in lite mer liv i varumärket valde vi att integrera det med ett personnamn, där många namn båda manliga och kvinnliga fick testas mot Crest innan valet föll på Simon Crest som klingar lite en internationell fastighetsstjärna och samtidigt ger också lite James Bond-vibbar.

Du har fått byggandet i blodet, kan man säga. Din pappa är i byggbranschen. Hur tidigt visste du vad du ville bli?

Visste redan när jag var liten att jag ville jobba med fastigheter och design, från början var jag inne på byggingenjör eller utvecklare/byggherre av fastigheter. Jag läste sedan ekonomie kandidat och byggteknik för att gradera mig, jag jobbade rätt kort tid som ekonom medan jag pluggade de extra kurser jag behövde för att bli mäklare. Först var jag på en av de större mäklarkedjorna och sökte redan efter två veckor jobbet som nyproduktionsansvarig för kedjan vilket de av naturliga skäl ansåg att jag var för oerfaren för. Då valde jag att tillfälligt sluta som mäklare och jobba hos ett fastighetsbolag för att lära mig nyproduktionen på djupet innan jag startade Simon Crest som samlar mina intryck från mäklarbranschen, byggbranschen med de tjänster som jag förstått att fastighetsutvecklarna efterfrågar.

Ni säljer vindsvåningar som är under produktion, dvs de håller på att byggas. Hur visar ni egentligen bostäderna för intressenter? Eller köper de bostäderna baserat på grafiska bilder?

Det är där vi utmärker oss som mäklare, jag har princip bara privatvisningar eller ibland visningar i små grupper där jag kan ge spekulanterna mycket fokus och hjälpa de att se sin blivande drömlägenhet i en dammig råvind. Renderingsbilder, inspirationsbilder från tidigare projekt och ritningar är bra hjälpmedel. Men huvudsakligen gäller det att vara pedagogisk och visa på plats och med ord måla upp hur det kommer se ut.

LÄS OCKSÅ: Theo Dietz minst sagt annorlunda mäklarliv!

På hemsidan verkar det vara mest bostäder i Vasastan och några i Solna. Hur kommer det sig? Finns det inte massor av vindsutrymmen på Östermalm t.ex..

Vi säljer en del på Östermalm också och har även ett flertal nya projekt som startar i början av nästa år, men just på Östermalm har vindsprojekt varit populärt en längre tid än i övriga Stockholm vilket gjort att utbudet av ej utvecklade råvindar är mindre där. Samtidigt är vårt spekulantregister är mycket stort på Östermalm, vilket gör att när vi säljer såväl befintliga vindsvåningar som vindsvåning under produktion så säljs de nästan innan vi hinner/behöver marknadsföra dem. Under hösten har vi haft flera försäljningar på Kungsholmen och Södermalm också men i takt med att bostadspriserna gått upp mycket i Solna har det blivit mer lönsamt för bostadsrättsföreningar i Solna att konvertera sin råvind till bostäder även där.

Var i processen kommer du in? Är du med och bestämmer hur bostaden ska se ut?

Jag är oftast med redan på ritbordet, jag brukar säga att ju mer handpåläggning jag får göra på planlösningar och design ju mer ligger bollen i mina händer att säkerställa att lägenheterna uppnår rätt försäljningspris.

Var har du lärt dig design och form?

Här är jag självlärd, men jag har haft förmånen att ha en pappa och pojkvän som gett mig fria händer att utveckla detta intresse på deras egna projekt och bostäder.

LÄS OCKSÅ: Underbara Villa Solsta är veckans klickraket!

Du som ofta möter kunder med kräsen näsa, vad vill marknaden ha idag? Vilka trender ser du just nu?

Det varierar supersnabbt, så det gäller att vara fokuserad på både lokala samt omvärldstrender hela tiden. Det som varit med ett bra tag nu är öppna och luftiga planlösningar samt soliga terrasser, lär aldrig gå ur tiden. Rent materialvalsmässigt har en industriell stil som bevarar lite originaldrag varit populärt, skandinavisk design ligger alltid på framkant men just nu har några av de dyraste lägenheterna hämtad inspiration från Japan, vilket jag faktiskt även själv gjort hemma i min vindsvåning.

Det är ju ganska stora prislappar för de bostäder ni säljer, den dyraste ligger på över 55 miljoner. Vad får man räkna med att betala per kvadratmeter som minimum?

Den dyraste gick faktiskt till och med upp en bit över 60 miljoner då denna köpare vill ha en helt personlig och påkostad design på hela vinden. Vi arbetar med väldigt fina objekt oavsett när vi säljer nyproduktion eller befintliga vindsvåningar och våra försäljningspriser ligger därför ganska högt. Som exempel ligger vi i genomsnitt runt 130 000 kr/kvm i Vasastan, över 90 000 kr/kvm i Solna och topplägenheterna som har allt kan säljas klart över 200 000 kr/kvm.

Du har ju inte alltid bott i Stockholm, utan kommer från Lund. Det finns inte en uppsjö av oinredda vindar där? Är det fullt fokus på Stockholm?

Det stämmer, där är många råvindar kvar i Lund och Skåne, men av en anledning. Det kostar ca 45-60 000 kr/kvm att bygga vindsvåningar, så med andra ord är det lönsamt att bygga i orter där försäljningspriset överstiger det för att det ska vara lönsamt. Plus att, som alltid, är det bäst marknad och mest pengar i storstäder/huvudstäder. Förutom Stockholm så är det framförallt Göteborg som är en tillräckligt het marknad för att utveckla råvindar till vindsvåning. Vi har mycket planer och en stark tillväxt i Stockholm så vi kommer lägga fokus där under de närmaste åren, men stänger inga dörrar för en bredare expansion på sikt då vårt koncept visat sig fungera. Samtidigt är jag ödmjuk till vikten av rätt mäklare och andra medarbetare som ska företräda varumärket och vill säkerställa att alla levererar rätt kvalitet, vilket blir svårare om vi expanderar för snabbt.

LÄS OCKSÅ: Med den här anläggningen hemma behöver man INTE gå på spa!

 

Foto ovan: Nybyggd exklusiv vindsvåning med stor terrass, magisk takhöjd, öppen spis, fina materialval och öppen planlösning. Vindsvåningen har 108 kvm boarea (entréplan på 93 kvm boarea och loft på 15 kvm boarea). Gå till bostadsannonsen

Om jag som läser det här är ordförande i en bostadsförening som har en oinredd vind och tänker att jag ska kontakta er, är det så processen brukar gå till? Eller hur hittar ni objekten?

Det är en bra början, för en bostadsrättsförening då det är ett flertal steg som de behöver ta sig igenom innan råvinden är klar att bygga eller sälja till en fastighetsutvecklare. Oavsett vägval kan vi ge dem stöd på vägen framåt. Vi hjälper också många fastighetsutvecklare som själva har kontakt med bostadsrättsföreningar eller deltar i upphandlingar av byggrätter att hitta rätt infallsvinklar för att såväl komma åt projekten samt göra en så bra affär som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Unika och sällsynta gathus – nu är två av dem äntligen till salu!

Gör ni på Simon Crest något uppsökande arbete? Snokar ni själva upp vindar med potential?

Det gjorde vi när vi var helt nya, men i takt med att vi vuxit och jag tror att många har en bild av att vi faktiskt är bäst i branschen på det vi gör, vilket gör att kunderna i allt större utsträckning kommer till oss. Vi har också fått en växande förfrågan på både befintliga vindsvåningar samt traditionell nyproduktion och lokaler som byggs om till bostäder, där vi dessvärre måste vara kräsna och tacka nej till en del.

 Vad krävs för att en vind ska vara intressant för Simon Crest, finns det några kriterier?

Det fantastiska med vindsvåningar är att i princip varje vindsvåning gammal som ny är unik. Vi vill alltid ge våra objekt rätt engagemang och en vindsvåning är väl egentligen intressant så länge säljaren har rimliga förväntningar på slutpriset eller åtminstone är beredd att göra de förbättringar som krävs för att vi ska kunna uppnå önskat slutpris. Vi tar dock aldrig på oss nya uppdrag om vår försäljningsstock är fulltecknad vilket den varit mycket på sistone, varför vi nu påbörjat en rekryteringsjakt på nya mäklare till teamet.

Finns det några utmaningar med att sälja den här typen av objekt, jämfört med att sälja en färdig och stylad bostad?

Det är mycket mer tidskrävande, för att inte tala om att det krävs mer kunskap, både gällande byggteknik och juridik. De som vågar köpa en vindsvåning under produktion gör det för att de känner ett förtroende för mig som mäklare, så att förmedla min kunskap till dem är det som får affären att gå ihop. Jag är ofta med i processen flera månader innan säljstart för att bolla planlösningar, koncept, materialval mm, i vissa fall är jag med redan innan man fått bygglov. Är man mäklare på successionsmarknaden tar man in en lägenhet, fotar och lägger ut och får den såld, mer eller mindre, det kanske tar 2-3 veckor från ett intag till såld lägenhet. Som successionsmäklare har man några lägenheter man lägger ut per vecka, medan jag har ca 10 projekt med i snitt 8 lägenheter igång samtidigt, så det är mycket att hålla koll på. Förutom detta är det en utmaning att många köpare har svårt att skapa sig en uppfattning av den blivande lägenheten, det är också svårare att sälja långt innan inflytt då köparna även där har svårare att planera med finansiering, försäljning av nuvarande bostad etc.

LÄS OCKSÅ: Unika Stjärneborg slott – bara till salu på Boneo.se

Simon Crest säljer en hel del direkt till kunder via eget nätverk. Men Simon Crest har bara funnits i ca 2 år, hur har du byggt upp ditt nätverk?

Nätverket hade jag börjat bygga redan innan Simon Crest startade, men i takt med att vi sålt en stor del av de finaste och flesta vindsvåningarna på marknaden under de senaste två åren så har vi samlat på oss dagsaktuella och heta spekulanter. Efter två år av denna inriktning vågar jag påstå att vi har det hetaste spekulantregistret inom denna nisch eftersom många av de som seriöst letar enbart vindsvåningar har sprungit på oss live eller via vår hemsida.

Du är i slutet av 20-årsåldern i en bransch med gissningsvis mycket män i medelåldern, möter du några fördomar som ung kvinna?

Mina säljare i form av nyproduktion/byggherrar är i princip bara män. Byggbranschen är traditionell och det gäller att vara på tårna om man ska ta uppdrag framför manliga branschkollegor med längre erfarenhet. Men det är faktiskt det jag tycker är lite kul också. Bara man går in med rätt inställning och visar på fakta från början och följer upp det med bra resultat så får man både in nyproduktionsuppdrag och får behålla dem genom hela projektet. Jag har personligen inte mötts av så mycket fördomar även om det säkert finns några undantag, men jag tror att branschen de senaste 10 åren genomgått en stor förändring till följd av att allt fler kvinnor tagit plats och slagit sig in på topplistorna även om mäklarstatistiken fortfarande domineras av män.

Vad skulle du säga är dina främsta styrkor i arbetet?

Att jag i kombination med att vara en duktig säljare förstår byggprocessen och vet hur man bygger och designar en vindsvåning från råvind till färdig bostad. Jag är ödmjuk men rak, både mot säljare och köpare. Efter erfarenheterna jag samlat på mig de senaste två åren vet jag nu vilka rekommendationer jag kan ge byggherrarna och hur mycket tid jag behöver lägga på varje spekulant för att de ska känna sig trygga att ge sig in i processen. Jag gillar att ha koll på läget och är rätt snabblärd, så det jag inte kan tar jag reda på.

LÄS OCKSÅ: Medelhavsinspirerad lyxvilla  i Örebro är veckans mest klickade bostad!

Du har också jobbat en period som anställd mäklare, vad var det som avgjorde för dig i ditt beslut att starta eget?

Ja, det var en kort period som jag jobbade som anställd mäklare. Jag har egentligen aldrig varit heltidsanställd på något tidigare jobb, utan föredragit att vara mer fri och gå all in den perioden jag jobbade och sen åka på långa resor när man känner sig förtjänt av det och det passar i tiden. Har ända sen jag var liten alltid trott att jag skulle driva eget och ha det mer fritt, har lite svårt att sitta fast under någon eller ha bestämda arbetstider. Jag kände inte heller att rollen som traditionell mäklare passade mig och var så som jag hade föreställt mig. Många blir ju mäklare för att det är fritt och varierande, men det var inte tillräckligt av de delarna för mig och jag kände rätt snabbt att det inte var så mycket omväxlande arbetsuppgifter och så fritt som jag hade hoppats på. Jag hade även några nyproduktionsuppdrag som jag drog in till min dåvarande arbetsplats, men på grund av erfarenhet/ny mäklare fick jag inte hålla i dem för chefen, utan bara vara med som extra kontakt. Tanken av att starta eget har alltid funnits där, men det var först efter någon månad som anställd mäklare som jag kände att det var dags att göra slag i saken.

Vilken är den största skillnaden mellan att jobba som du gör och att vara traditionell mäklare?

Tiden, ansvaret, strukturen, arbetsuppgifterna. Jag arbetar mer personligt med kunder som har specifika önskemål och säljare som ofta vill använda mina kunskaper för att säkerställa att de skapar rätt produkt inför försäljningen. Vi har faktiskt väldigt många uppdragsförfråganingar, både av företag och av privatpersoner, som vi måste tacka nej till. Jag håller just nu på att starta upp ett varumärke som kommer ta in allt det som Simon Crest inte tar in (dvs vinds- och takvåningar), så där kommer vi sälja både successionslägenheter åt privatpersoner samt nyproduktionsprojekt som inte är vindsvåningar.

LÄS OCKSÅ: Bo som Iron man, kolla in huset som är ett med naturen!

 

Foto ovan: Vindsvåning med exceptionella 6 meter i nock och påkostade materialval i Råsunda, Solna. Gå till bostadsannonsen

Har du några bra tips till unga personer som vill starta eget, du som redan gjort den resan?

Jag skulle vilja säga att skaffa sig rätt erfarenhet och kunskap, vilket inte behöver innebära att man lägger många år av sin karriär på det utan att vara som ett plåster på de som är duktiga och samla på dig så mycket av deras kunskaper och erfarenheter som möjligt. Det är också viktigt som ny företagare inte minst i mäklarbranschen att inte vara för bred, det är exempelvis svårt att vara bäst på att sälja både fritidshus i Åre och paradvåningar på Östermalm som ny aktör. Däremot kan man såklart täcka alla nischer i förlängningen om man bara positionerat sig starkt inom ett segment som man vill affärsutveckla. Namnet/varumärket är också extremt viktigt, här tror jag att personnamnet är underskattat om man inte har ett allt för vanligt namn, men uppenbarligen har Erik Olsson lyckats bygga ett extremt starkt varumärke genom att ha en duktig grundare.

Om man går in på hitta mäklare så står det att du sålt för 315 miljoner. Men nu råkar jag veta att du i själva verket sålt för mycket mer. Varför är siffrorna missvisande?

Dessvärre så gallrar Hitta mäklare varje kvartal bort nyproduktionen från statistiken, vilket jag tycker är märkligt och jag har resonerat med dem mycket då jag inte per definition anser att vindsvåningar som säljs på ritning är den typen av nyproduktion som skapar vilseledande statistik, snarare är det mer jobb bakom än vid en vanlig successionsförsäljning.

Vilken är den korrekta summan?

Jag har sålt för över 700 miljoner i år.

LÄS OCKSÅ: Nödvändiga tips för bostadsköpare – Mäklarbloggen!

Vad tror du är nyckeln till din framgång? Vilka är dina styrkor?  

Med risk för att låta lite klyschigt men hårt arbete och stort engagemang är definitivt nyckeln till framgången samtidigt som jag älskar vindsvåningar och talar från hjärtat när jag säljer in mina objekt. Utöver det är mina styrkor att jag är byggkunnig och vi var tidigare inne på män och kvinnor i branschen och här tror jag att jag sticker ut lite som ung kvinna som kan bygg, och inte bara design utan förstår mig på fastighetens konstruktion, ventilationssystem mm.

Nu råkar jag veta att du också vunnit SM i Skeleton. Det låter livsfarligt. Är du orädd i arbetet precis som på isen?

Skeleton är en historia i sig, men jag har alltid älskat adrenalinsporter och även åkt skidor i hela mitt liv. Just Skeleton var det min pojkvän som fick mig att prova och jag visade mig ha både talang för det och samtidigt började jag på det när jag studerade och hade mycket tid att träna för att bli bra. Jag är lite tävlingsmänniska på det mesta jag tar mig för, varför det grämer mig lite att viss del av min statistik som mäklare tas bort. Jag är nog ganska orädd i min karriär också med facit i hand, inte minst då jag valde att lämna en anställning på en mäklarkedja som ny mäklare för att prova vingarna på egen hand. Det finns ju en del likheter mellan Skeleton och arbetslivet, man måste vara snabbtänkt och bara våga kasta sig ut ibland. Första och andra gången man gör något, så är det lite läskigt men sen börjar man hitta greppet och vänja sig. Gäller bara att inte ta saken för allvarligt och tänka att det löser sig, annars får man byta metod till nästa gång.

Foto ovan: Fantastisk vindsvåning på två plan med magisk utsikt över Stockholms takåsar! Bostaden hittar du på Fleminggatan på Kungsholmen. Gå till bostadsannonsen

Antar att du också har en del vinnarskalle. Hur mycket tävlingsmänniska är du i karriären?

Svarade på lite av detta i förra frågan, men jag är så mycket tävlingsmänniska i karriären att jag när jag får tid över räknar på egentlig statistik inräknat vindar på ritning för att se hur jag står mig mot de bästa mäklarna i Sverige. Jag har ett par starka motståndare här, men också ett konkret mål.

Vad har du för vision med Simon Crest? Var är ni om 2 år till?

Vi siktar inte på att bli ett volymmärke med flera kontor och ett stort antal mäklare utan 1-2 kontor med riktigt duktiga och drivna mäklare. Målet är att vara Stockholmsledande inom lyxsegmentet inom 2-3 år.

Relaterade artiklar

Senaste Inläggen